Personlig rådgivning
Vill du ha hjälp med din bokning eller har du frågor?
08-506 396 22
Öppettider
Må-To: 09.00–18.00
Fr: 09.00–15.30
Lö-Sö: Stängt
Betalningstjänstleverantör
Transaktioner som sker genom SnowTrex med kort genomförs på ett säkert sätt genom betalsystemet Stripe (www.stripe.com).
All information som används under betalningsprocessen är krypterad med ett SSL-protokoll. Dessa data är varken möjliga att ses, tas emot eller användas av tredje part. De sparas heller inte i våra datasystem.
Stripe är en teknisk tjänsteleverantör och hanterar inte frågor avseende beställningar. Dessa skall istället ställas direkt till SnowTrex och/eller din bank.
All information som används under betalningsprocessen är krypterad med ett SSL-protokoll. Dessa data är varken möjliga att ses, tas emot eller användas av tredje part. De sparas heller inte i våra datasystem.
Stripe är en teknisk tjänsteleverantör och hanterar inte frågor avseende beställningar. Dessa skall istället ställas direkt till SnowTrex och/eller din bank.
Vanligen ställda frågor
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna. De är ordnade kronologiskt efter bokningsprocessen: från frågor gällande "Sök och boka", vistelsen på plats slutligen till frågor gällande avresan.
Innehållsförteckning
1. Sök och boka
- Hur hittar jag rätt resa? Har du ett favoritdatum för din semester kan du använda söktjänsten Sök och boka. Här kan du bl.a. avgränsa din sökning till ett bestämt resmål och ange antal personer. Alternativt kan du gå via våra resekategorier eller våra Last-Minutes. Letar du efter en vecka med mycket skidåkning och festande till ett lågt pris? Titta då på våra events.
- Vilka boendetyper och boendekategorier finns det? En detaljerad översikt över våra boenden hittar du här
- Hur bokar jag? Onlinebokning: Efter att du har valt boende och rumskategori leds du vidare till bokningsprocessen.
Telefonbokning: Du är varmt välkommen att ringa till oss. Vänligen ha för- och efternamn samt födelsedatum för alla resedeltagare i beredskap. - Ingår liftkort? I regel ingår ett liftkort i priset. Mer information om detta hittar du här.
All information om tilläggsbokningar hittar du under punkten "Kan jag lägga till något efter en slutförd bokning?". - Är det någon fördel att boka skid- eller snowboardlektioner och utrustning i förväg? Ja, eftersom vi har slutit långfristiga avtal med partners betalar du mindre hos oss för skid- och snowboardlektioner och skidutrustning jämfört med lokala priser.
- Vilka rabatter finns det? Vi erbjuder en rad rabatter, som t.ex. åldersrabatt och grupprabatt samt låga priser för hyra av utrustning. Mer information om rabatterna och om dessa kan utnyttjas för din resa hittar du här
- Hur pass tätt inpå kan jag boka? Du kan boka fram till kl 15 sista arbetsdagen före resans början (må - fr). Betalning kan göras med banköverföring eller kreditkort. Fr.o.m. 2 veckor före resans början rekommenderar vi er dock att betala med kreditkort, eftersom vi vid kortfristiga banköverföringar även behöver ett bevis på att överföringen gjorts. Först när detta bevis på din överföring kan vi skicka reseunderlagen till er. Mer information om betalning finns här.
- Vad innebär det att boka "mot förfrågan"? "Mot förfrågan" betyder att det önskade rummet ligger utanför vår kvot och att det måste - först efter din bindande bokning - göras en förfrågan hos boendet om rummet är tillgängligt. Att kontrollera om rummet är tillgängligt kan ta upp till 7 arbetsdagar, och under denna tid är du bunden till bokningen. I regel får du ett svar redan efter ca 3 arbetsdagar. Får vi en bekräftelse från hotellet att är rummet är ledigt är det därmed bokat i ditt namn och kort därefter erhåller du en resebekräftelse/räkning per e-mail.
Om det skulle visa sig att rummet inte är ledigt så kommer bokningen i sin helhet inte att bekräftas. Vi informerar dig om detta omgående per telefon eller e-mail. Vi hjälper dig i så fall gärna i sökandet efter ett passande alternativ. Självklart är du inte skyldig att acceptera detta alternativa erbjudande. - Hur löser jag in ett eller flera presentkort? Värdecheckar kan lösas in online, i enlighet med uppgifterna på värdechecken. I sista steget i bokningsprocessen anger du värdechecksnumret/numren i värdechecksfältet vid "Resenär 1".
Det finns två typer av presentkort/värdecheckar (på presentkortet/värdechecken står det vilken typ som avses):
Personlig värdecheck:
Flera värdecheckar per bokning kan lösas in. Om värdet av de inlösta checkarna överstiger den bokade resans pris återbetalas inte någon mellanskillnad till kunden.
Vid användande flera värdecheckar, vänligen ange alla värdeckecksnummer i värdechecksfältet vid "Resenär 1" (t.ex. 12345, 54321, 45678). Det första värdechecksnumret gäller för "Resenär 1", det andra för "Resenär 2", och så vidare.
Bokningsvärdecheck:
Endast en värdecheck per bokning kan inlösas. I förekommande fall är värdechecken förbunden med ett lägsta resepris per person eller bokning (se information på värdechecken).
Vid inlösen av sådan värdecheck avräknas beloppet från priset för "Resenär 1" (huvudanmälaren).
När huvudanmälarens personliga uppgifter samt värdecheckens/checkernas nummer har angetts, vänligen bekräfta genom att klicka på knappen "Lös in värdekupong". En ny prisöversikt där hänsyn tagits till värdechecken visas. Bekräfta åter med "BINDANDE BOKNING".
- Kan jag lägga till något efter en slutförd bokning? En tilläggsbokning (person, hyra av utrustning, skidskola, förlängning/utökning av liftkortet, måltider – vilka extratjänster som erbjuds varierar, se bokningsprocess) kan göras per telefon eller e-post i regel fram till kl 14.00 arbetsdagen (må - fr) innan resans början, så länge som det övriga resepriset betalas med kreditkort. I detta fall debiteras restsumman automatiskt från ditt konto. En tilläggsbokning, som du önskar att betala per överföring, kan endast genomföras fram till 16 dagar före resans början. Om du ursprungligen bokade resan via banköverföring rekommenderar vi att du först ändrar betalningssätt via betalningslänken i din resebekräftelse och därefter kontaktar oss.
- Är en bebis medförsäkrad hos föräldrarna? För spädbarn (upp till 24 månader vid resans början) kan ingen försäkring bokas. Om försäkring önskas kan den bokas separat (inte möjligt via oss).
- Kan jag boka en tvåveckorsresa? Då en stor del av våra resor erbjuds som 7 nätter är en tvåveckorsbokning inte möjlig. Det finns dock möjligheten att boka två på varandra följande veckor (kontrollera tillgänglighet för båda ankomstdatum i förväg!). Om du vill åka skidor varje dag ber vi dig att tilläggsboka liftkortsförlängning för den första veckans "hemresedag". Vänligen informera oss omgående efter genomförande av båda bokningar, så att en sammanhängande bokningsbearbetning kan garanteras. Då det emellertid handlar om två enskilda bokningar, skickas alla nödvändiga underlag separat per vecka.
- Hur hittar man ett rullstolsanpassat boende? När du gjort en sökning med kriterierna (Resmål | Personer | Resedatum | Reslängd), visas möjliga sökfilter på vänster sida. Under rubriken "Boendets Bekvämligheter" kan du markera rutan "Rullstolsanpassat". I resultaten visas då endast boenden med i regel rullstolsanpassad utrustning.
Om du önskar skickar vi gärna en bindande förfrågan till ditt önskade boende, om rullstolsanpassade rum finns till förfogande för dina resedatum. Kontakta oss i så fall helst per telefon. - Kan jag som minderårig boka en resa? Behövs en samtyckesförklaring? Om du som huvudanmälare är minderårig vid bokningstillfället, men är minst 16 år gammal, så behöver vi en samtyckesförklaring från dina målsmän. Vänligen maila eller faxa denna till oss så snart som möjligt (vänligen använd denna mall). Innan vi tagit emot samtyckesförklaringen kan vi inte behandla din bokning.
- För vilka datum rekommenderas en tidig bokning särskilt? På grund av den stora efterfrågan rekommenderas en tidig bokning för Jul, Nyår, Karnevalstider sowie Påsk.
- Är mina data krypterade? Vi använder den senaste krypteringsteknologin i form av Secure Socket Layers (SSL), för att skydda dina personliga data och överföra dem krypterade. SSL anses vara den säkraste metoden för att överföra data på internet. Varje datautbyte som sker mellan din browser och vår webbplats, när det gäller åtkomst till personliga data, är krypterad och därmed säker mot förlust, manipulation, skador och fel. Dina personliga data är i säkra händer hos oss!
Mer information om dataskydd finner du här. - Kan jag ta med mitt husdjur på semestern? När du har gjort en sökning med kriterierna (Resmål | Personer | Resedatum | Reslängd), visas möjliga sökfilter på vänster sida. Under rubriken "Boendets Bekvämligheter" kan du markera rutan "Husdjur". I resultaten visas då endast boenden där du i regel kan ta med ditt husdjur.
Under "Detaljer om boendet" under punkten "Husdjur" kan du hitta mer information om husdjur är välkomna utan undantag eller om det måste skickas en förfrågan till boendet eller meddelas i förväg om att ett husdjur ska följa med. Eventuella kostnader som uppstår på plats eller ytterliga nödvändiga åtgärder för att få ta med djuret anges också där.
Om en förfrågan eller föranmälan krävs och din resa ska äga rum inom mindre än 42 dagar (6 veckor) rekommenderar vi att du kontaktar oss via telefon för att genomföra din bokning. Om resan äger rum inom mer än 6 veckor kan du gärna boka online och skicka oss ett e-mail direkt efteråt med ditt bokningsnummer. Vänligen ange ditt husdjurs ras, storlek och vikt så att vi kan dela denna information med boendet. - Hur fungerar meddelandetjänsten för information om när boenden kan bokas? Kan ditt favoritboende ännu inte bokas? Inga problem. Med vår meddelandetjänst erbjuder vi en kostnadsfri e-mailservice, som automatiskt skickar ett mail till dig när ditt favoritboende kan bokas på vår webbplats. Mer information hittar du här.
2. Betalning
- När och hur betalas resan? Med mottagandet av resebekräftelsen förfaller förbetalningen på 25 % av resepriset (i förekommande fall också den bokade reseförsäkringen). Restbetalningen förfaller 6 veckor före ankomstdatum. För bokningar inom 6 veckor innan ankomstdatum förfaller det samlade beloppet direkt.
Betalning kan göras mot faktura eller med kreditkort.
Resedokumenten skickas ut först när hela resan har betalats. Dokumenten skickas ut tidigast 14 dagar före ankomstdatum. - Hur genomförs betalning per faktura? Inom ett par dagar efter bokningen erhåller du en resebekräftelse per e-mail, med betalningsinstruktioner. Vårt konto är ett eurokonto som öppnats hos Commerzbank Köln, men beloppet måste överföras i valutan SVENSKA KRONOR. För att undvika extra avgifter rekommenderar vi att du väljer SEPA-överföring.
Eventuella provisioner och transaktionsavgifter måste betalas av dig. Välj "OUR" för att undvika ytterligare en överföring med nya avgifter.
Vänligen genomför banköverföringen inom utsatt tid.
Vid kortfristiga bokningar mot faktura behöver vi ett giltigt betalningsbevis så att vi i god tid innan resans början kan skicka ut dina resedokument.
Skicka beviset per e-mail till info-se@snowtrex.com, eller faxa till +49 221 33 60 62949.
Betalningsbeviset måste innehålla följande:
- Mottagare är ”TravelTrex GmbH“.
- Bankförbindelsen (IBAN och BIC-adress) tillhörande TravelTrex GmbH måste vara fullständigt, korrekt och tydligt inmatad – dessa data hittar du på din resebekräftelse/räkning.
- Bankens logo måste vara synlig.
- Beloppet måste stämma överens med det utkrävda beloppet.
- Beviset får inte vara ett Word- eller textdokument.
- En anteckning måste finnas där det står att överföringen har genomförts: t.ex. ett screenshot från din onlinebank inkl. uppgifter om transaktionsnummer eller ett bevis i pappersform med din underskrift samt underskrift och stämpel från din bank.
- Ditt saldo måste vara synligt och får efter överföringen inte vara ett minusbelopp.
- När du har rätt sida framme på din skärm, vänligen
- tryck på tangenten ”Print Scrn“ eller
- både “Ctrl“ och “Print Scrn“ samtidigt
- Öppna ett Worddokument och infoga ditt screenshot med ”Ctrl" och ”V".
- Spara din fil och skicka oss denna som bilaga till ett e-mail.
Efter att vi har emottagit ett giltigt betalningsbevis skickar vi dina reseunderlag fr.o.m. 14 dagar före resans början till dig. - Hur genomförs betalning per kreditkort? Vänligen ha följande data i beredskap vid bokningen:
- Kreditkortinstitut
- Kortinnehavare
- Kreditkortnummer
- Giltighetsdatum
- CVC-kod
På Visa och Mastercard består CVC-koden av de tre sista siffrorna i underskriftsfältet på baksidan av kreditkortet.
På American Express-kort finner du den fyrsiffriga CVC-koden på framsidan av kreditkortet över kortnumret.
Vänligen tänk på att en avgift motsvarande 3 % av resans pris tillkommer vid betalning med American Express. Betalning med VISA och Mastercard är kostnadsfritt.
Genomförandet av transaktionen utförs av betalningstjänstoperatören Stripe. Mer information hittar du här.Obs! Direkt efter genomförd onlinebokning så kommer ett belopp om upp till 1$ (1 amerikansk dollar) att dras från ditt konto. Beloppet kommer att återbetalas direkt efteråt, och transaktionen genomförs endast för att verifiera ditt kort.
- Är mina data krypterade? Vi använder den senaste krypteringsteknologin i form av Secure Socket Layers (SSL), för att skydda dina personliga data och överföra dem krypterade. SSL anses vara den säkraste metoden för att överföra data på internet. Varje datautbyte som sker mellan din browser och vår webbplats, när det gäller åtkomst till personliga data, är krypterad och därmed säker mot förlust, manipulation, skador och fel. Dina personliga data är i säkra händer hos oss!
Mer information om dataskydd finner du här.
3. Inför resan
- Vad måste jag tänka när jag bokar en resa utomlands (inrese- och hälsobestämmelser)? Innan du ger dig av utomlands, se till att du har en giltig legitimationshandling eller pass. Endast ett körkort är inte giltig legitimation vid gränsöverfarter.
För svenska medborgare räcker det att ta med giltig legitimation vid resor inom EU.
Om du är medborgare i ett annat land, har fler medborgarskap, eller vill resa utanför EU, tänk på att ett visum kan behövas. Detta kan ta några veckor att skaffa, och bör därför ansökas om så tidigt som möjligt. Om du behöver information från oss för din ansökan, vänligen kontakta oss i god tid.
Inom EU gäller inga särskilda regler gällande vaccination för resor utomlands. Det är ändå alltid att rekommendera att ha en översikt av sina egna vaccinationer tillgänglig (framförallt i händelse av en olycka). Informera dig om gällande hälsobestämmelser i god tid innan resans början.
En översikt över inresebestämmelsen till ditt resemål hittar du här. Dessutom rekommenderar vi att ha en reseförsäkring, för att minimera risken för högre kostnader i händelse av nödsituation under resan. - När och hur får jag de slutliga reseunderlagen? Reseunderlagen skickas per e-post fr.o.m. 14 dagar innan utresedagen. Dokumenten bifogas som PDF-fil, bifogat till din e-post. Om du inte har programmet Adobe Acrobat Reader, finns det en länk i mailet där du kan ladda ner det gratis. Om ingen e-postadress uppgavs vid bokningen, skickar vi underlagen med posten. Vouchers för boende och liftkort är alltid utställda på endast huvudanmälaren, medan eventuella extratjänster som bokats till står på respektive resedeltagare.
- Måste jag ta med mig sängkläder/handdukar? All information om det finns sängkläder och/eller handdukar i lägenheten eller om du kan låna dem på plats finns i boendebeskrivningen. För pensionat, gasthof och hotell är sängkläder och handdukar alltid inkluderat.
- Vad finns det för köksutrustning i lägenheterna? Normalt finns det glas och porslin, kastruller, kokplatta och miniugn/mikrovågsugn. Förbrukningsartiklar som rengörings- och diskmedel och toalettpapper bör tas med. De flesta nödvändiga köks- och hushållsartiklarna kan köpas i lokala livsmedelsaffärer.
- Vad bör jag packa ner? Finns det någon packlista?
4. Resa och ankomst
- Får jag en vägbeskrivning vid egen transport? Nej. I reseunderlagen finns däremot en länk till en kostnadsfri ruttplanerare med vars hjälp du kan få en detaljerad beskrivning av ditresan. För dig som vill vara tidigt ute med planeringen så finns det på sidan för din skidort, under fliken "Ankomst", en bild och en länk till en ruttplanerare. På så sätt hittar du enkelt rätt väg till ditt mål.
- Vilka resemöjligheter finns det? En översikt av de erbjudna resesätten, dvs. exakt information om dessa erhåller du här.
- T.o.m. vilket klockslag bör jag checka in hos boendet? I regel skall incheckning ske under ankomstdagens eftermiddag. Närmare information erhåller du med de avslutande reseunderlagen eller från din reseledare på plats, om sådan finns. Om du kommer efter kl 18 krävs att du har avtalat detta personligen med boendet i förväg.
- Hur kan jag bäst utnyttja ankomstdagen? Ett bra sätt är att ta en promenad och utforska byn, shoppa eller ta del av de lokala fritidsaktiviteterna. Vill du åka skidor på ankomstdagen kan ett halvdags- eller heldagsliftkort köpas i liftsystemets kassa. På alla orter finns det förvaringsmöjligheter för bagaget, i Frankrike i vissa fall mot en mindre avgift.
5. På plats
- Måste jag betala kurtaxa? I de flesta orter finns en turistskatt som måste betalas på plats. I regel hittar du information om turistskatten under "Kostnader på plats". Om detta inte är fallet och turistskatten inte anges som inkluderad tjänst, hade vi inte mer detaljerad information vid bokningstillfället. I detta fall får du ytterligare information vid ankomst.
- Skall depositionen för lägenheten erläggas i kontanter eller med kreditkort? Företrädesvis skall depositionen erläggas med kreditkort (t. ex. Mastercard, Visa, American Express, Diners). I regel är det också möjligt att erlägga depositionen kontant.
- När får jag tillbaka depositionen? Om inga skador konstaterats erhåller du den kontant erlagda depositionen under hemresedagen i receptionen eller av reseledaren. Har depositionen erlagts med kreditkort, finns beloppet tillgängligt på kreditkortskontot några dagar senare (maximalt 3 veckor senare).
- Erbjuds det skid- och snowboardlektioner? I många skidområden erbjuder vi skid- och snowboardlektioner.
Om inga lektioner är valbara under bokningsprocessen, kan du reservera plats hos lokala skidskolor efter tycke och smak. I många orter har vi dessutom samarbeten med partnerskidskolor där du kan få mellan 5–15 % rabatt på skid- och snowboardlektioner på plats. Om vi erbjuder rabatter så är detta utskrivet som en inkluderad tjänst för erbjudandet. Tillsammans med reseunderlagen erhålls också en voucher från oss. Vouchern ska visas upp hos skidskolan i orten för att erhålla aktuell rabatt. - På vilket språk undervisar skidlärarna? I regel används engelska utöver landets eget språk.
- Var kan jag hämta min hyresutrustning? Du kan boka utrustningen för perioden från dagen efter din ankomst till avresedagen. I regel kan du dock hämta din hyrutrustning på eftermiddagen på ankomstdagen genom att lämna in din voucher i sportbutiken. Adressen hittar du på din voucher för utrustning. Om det inte finns någon exakt adress, utan bara namnet på skiduthyrningsbutiken, finns det flera butiker från samma leverantör på plats. I så fall kan du välja vilken filial i kedjan du vill hämta ut utrustningen hos.
- Vilka måltider ingår i boendet? Du kan välja mellan lägenheter med självhushåll, pensionat med frukost och hotell med halvpension, helpension eller All Inclusive. På sidan för varje boende finns information om måltidstyp. I regel serveras första måltiden på ankomstdagen, i form av middag (vid bokning av halvpension, helpension eller All Inclusive). Måltiderna avslutas med frukost på avresedagen.
- Var serveras måltiderna, om jag har tillbokat dessa extra? De tilläggsbokade måltiderna serveras normalt på en restaurang i närheten eller på ett närbeläget hotell.
6. Hemresa
- När måste jag checka ut? I regel skall utcheckning ske under avresedagens morgon omkring kl 10. Närmare information får du i de slutliga reseunderlagen, eller genom reseledningen på plats, om sådan finns.
- Kan jag åka skidor under hemresedagen? Om du vill åka skidor även under hemresedagen, kan du för många av våra erbjudanden mot tilläggspris förlänga liftkortet under bokningsprocessen. Kryssa helt enkelt för 7-dagarsliftkortet. Självklart kan detta även bokas per telefon eller e-post hos oss, fram till kl 14.00 vardagen (må-fr) före ankomsten – eller dyrare på plats. Bagaget kan (till viss del mot avgift) förvaras i boendet till och med hemfärden. Vissa boenden erbjuder dusch efter skidåkandet (till viss del mot avgift).
7. Avbokning av resa
- Hur kan jag avbeställa min bokade resa? Fram till resans början kan du när som helst avbeställa resan. Avbokningen måste göras av huvudanmälaren, helst i skriftlig form (e-post). Beräknandet av avbokningskostnaderna regleras i våra Allmänna resevillkor (punkt 4.). Mer information hittar du här.
Önskar du att avboka hela resan? De aktuella avbokningsavgifter och möjligheter till självständig avbokning hittar du i din personliga My SnowTrex kundinloggning.
För att få information om delavbokningar, ersättningspersoner eller ombokning, eller om du har ytterligare frågor kring avbokning, vänligen kontakta oss via -email med ditt bokningsnummer på avbestallning-se@snowtrex.com eller använd vår kontaktformulär i din personliga My SnowTrex kundinloggning.
Vänligen observera att avbokningar via e-mail/kontaktformulär tas emot från måndag-fredag 09:00-. Om avbokningen når oss efter , gäller nästa vardagen (må-fr) som mottagningsdag. - Hur kan jag undvika avbokningskostnader? Genom att boka vår Flex-Option kan du, vid ett tillfälle, enkelt kostnadsfritt avboka din bokning eller ett eller flera rum, eller omboka till dagsaktuellt pris, ända fram till 32 eller 16 dagar före ankomst. Här hittar du all information om Flex-Option.
Om du i samband med din avbokning har funnit en ersättningsperson som kan ta över din bokning utgår heller ingen avbokningsavgift. Samtliga bokade tjänster (med undantag för försäkringar) överförs till ersättningspersonen.
Om du inte har bokat vår Flex-Option och om en ombokning av resan till ett annat datum eller ett annat resmål aktuellt för dig så hittar du all information om dina ombokningsmöjligheter här.
Vi rekommenderar att du också bokar en Avbeställnings- och reseavbrottsförsäkring. Även om du inte kan avboka helt kostnadsfritt när du tecknar försäkringen, ersätter försäkringen dig för hela avbokningskostnaden (med en mindre självrisk) om du måste avboka resan av en försäkrad orsak (t.ex. sjukdom) före avresan. Avbeställningskostnaderna kan annars uppgå till upp till 90 % av resans pris. - Kan jag boka om min bokade resa? All information om dina ombokningsmöjligheter hittar du här.
Om du vill göra en konkret ombokningsförfrågan, vänligen kontakta oss per e-mail på avbestallning-se@snowtrex.com, och ange ditt bokningsnummer. - Är det vettigt med en avbeställningsförsäkring eller ett reseskydd? Avbeställningsförsäkring och reseskydd är så pass viktigt att vi starkt rekommenderar att du tecknar en sådan försäkring innan din resa.
Avbeställningsförsäkringen skyddar dig från avbokningskostnaderna (med en mindre självrisk), om du inte kan åka på semester på grund av försäkrade orsaker, t.ex. sjukdom. Eftersom avbokningskostnaderna kan uppgå till 90 % av resans pris är det klokt att ordna med försäkringsskydd i god tid innan resan börjar.
Reseskyddet ersätter en del av resekostnaderna om du mot en viktig grund måste avbryta resan. För att du inte skall få någon ekonomisk skada utöver den "frustration" som ett reseavbrott för med sig rekommenderas starkt att teckna en Avbeställnings- och reseavbrottsförsäkring. - Hur fungerar avbeställningsförsäkringen och reseskyddet? Om du har tecknat avbeställningsförsäkring och reseskydd och avsäger dig resan av en anledning som täcks av försäkringen måste du vända dig direkt till reseförsäkringsbolaget (alltså inte till oss) med ditt försäkringsnummer för att få ersättning för avbokningskostnaderna. Försäkringsnumret är identiskt med resebekräftelsenumret.
Kontaktuppgifterna till försäkringsbolaget hittar du på din försäkringssedel. Av försäkringsbolaget får du även veta vilka underlag du måste skicka in (t.ex. avbokningsfaktura, läkarintyg). Tänk på att ett skadeärende ska anmälas omedelbart. På försäkringens hemsida finns möjligheten att anmäla skadeärendet online. I försäkringsbrevet hittar du all viktig information som behövs för en smidig behandling av en avboknig eller ett reseavbrott.
8. Värva en vän
- Hur fungerar "Värva en vän" hos SnowTrex? Har du just bokat en härlig skidsemester med SnowTrex? Berätta i så fall om det för dina vänner, och bli belönad för det.
För varje lyckad rekommendation belönar dig SnowTrex med en rejäl rabatt på din nästa skidresa.
De vänner du rekommenderar får automatiskt en rabatt om 700 kr på sin första bokning. - Vad tjänar jag på att värva nya kunder? För varje lyckad rekommendation erhåller du ett presentkort med ett värde av 5 % av den bokade resans pris. Presentkortet kan du använda när du bokar din nästa skidresa. Presentkortet erhåller den värvande vännen per e-mail efter genomförd resa.
Exempel: om din förstagångsbokande väns resa har ett pris om 20 000 kr erhåller värvaren ett presenkort värt 1 000 kr, som kan användas vid bokning av nästa SnowTrex-resa.
Principen som gäller är: ju fler vänner som värvas, desto billigare blir din nästa skidsemester – den kan till och med bli gratis! - Vem kan värva vem – och hur fungerar det? Den värvande måste vara befintlig SnowTrex-kund.
Alla som inte redan är kunder hos SnowTrex kan värvas.
På vår informationssida för vårt värva-en-vän-program finns en detaljerad beskrivning av hur det fungerar att värva vänner och bekanta.
Per säsong kan maximalt 8 vänner värvas. Vi är självklart glada ju fler vänner du värvar, men om fler vänner värvas krävs av skattetekniska skäl ett verksamhetstillstånd. - När och hur skickas presentkortet ut? Efter att den värvade vännen genomfört sin resa erhåller den värvande personen automatiskt ett presentkort med en presentkortskod per e-mail.
Om fler vänner värvas höjs presentkortsvärdet ända tills den värvande löser in sitt presentkort vid sin nästa bokning hos SnowTrex. - Var och hur kan presentkortet lösas in? Presentkortet kan lösas in på SnowTrex-webbplatsen vid onlinebokning av din nästa resa. Ange presentkortskoden i därför avsedda fält i bokningsprocessen, och resepriset reduceras automatiskt med aktuellt belopp.
Om värdet på presentkortet skulle överstiga resepriset så blir resan helt kostnadsfri.
Vänligen tänk på att presentkortet ej kan kombineras med andra rabatter eller presentkort. Det är heller inte möjligt att i efterhand använda presentkortet på en redan existerande bokning. För fler villkor, se presentkortet. - Hur länge är presentkortet giltigt? Presentkortet gäller under den säsong, under vilken den värvade förstagångskunden åker på resa, samt under den efterföljande säsongen.
- Var kan jag se mitt presentkorts värde? Var kan jag se hur många vänner jag värvat? Efter det att en värvad kund avslutat sin resa får värvaren automatiskt ett e-mail med presentkortet och information om aktuellt belopp.
Om du värvar fler vänner så ökar värdet på presentkortet med motsvarande belopp, ända tills värvaren löser in sitt presentkort i samband med sin nästa bokning hos SnowTrex. - Hur får jag tag på länken, för att kunna värva vänner? På vår informationssida om vår värva-en-vän-kampanj hittar du ett fält långt ner på sidan. Ange din e-mailadress där, så skickar vi dig omgående din personliga rekommendationslänk.
- En vän har glömt att klicka på rekommendationslänken innan han bokade. Kan provisionen från bokningen även i efterhand tillgodoskrivas mig? Nej, det går tyvärr inte.
För att resan ska kunna tillskrivas den värvande personen, måste den värvade förstagångskunden, utan undantag, genomföra sin bokning på vår webbplats www.snowtrex.se, genom rekommendationslänken.
9. Allmänna frågor
- Vad innebär Best-Price-garantin? Om du skulle hitta en av oss erbjuden resa – med samma tillgång och inkluderade tjänster – till ett billigare pris hos en annan researrangör, vänligen skicka oss erbjudandet senast på bokningsdagen via e-post till bestprice-se@snowtrex.com, och vi garanterar dig ett 100 kr billigare totalpris. Gäller ej vid ombokning av resa och kan ej kombineras med värdekort.
Men vi är övertygade: ett bättre förhållande mellan produkt och pris kommer du inte hitta! - Vad innebär snögarantin? Om alla skidområden där det bokade liftkortet gäller – skidområdets högsta punkt måste vara minst 1 900 m.ö.h. – är ur drift p.g.a. snöbrist 5 dagar före resans början (ankomstdag), kan du kostnadsfritt boka om till en annan skidresa inom samma tidsrymd (så länge platser finns kvar, dagsaktuellt pris för den nya resan – utan eventuella Last-Minute & Deals-rabatter – gäller, giltigt för vistelser med ankomstdatum från 1/1 till 15/3).
För att ta garantin i anspråk, vänligen kontakta oss per e-post på snogaranti-se@snowtrex.com.under mätningsdagen (fem dagar före resans start/ankomst, t.ex. på måndag om ankomstdagen är en lördag). - Vad innebär boenden som heter "Frukostpensionat plus "ortnamn"? Om det valda boendet inte har något särskilt namn, utan endast heter "Frukostpensionat + ortsnamn", får du i regel veta i vilket pensionat inkvarteringen sker först via turistbyrån på plats. Våra "frukostpensionat" är utvalda pensionat inom ortsområdet, som erbjuder övernattning med frukost och förfogar över gemytliga rum med badkar eller dusch/WC. Det kan dock inte garanteras att en grupp inkvarteras i samma boende.
- Vad betyder tillägget "Sparpris" vid rums- eller boendenamnet? Enstaka boenden / rum förekommer två gånger i översikten: en gång med tillägget "Sparpris" och en gång utan detta tillägg. Om beskrivningarna för rummen är identiska, erbjuds helt enkelt vissa av dem till ett extra förmånligt pris. Det finns inga kvalitetsskillnader jämfört med boenden utan tillägget "Sparpris". För boenden / rum som förekommer två gånger i översikten rekommenderar vi därför att i första hand boka sängarna till "Sparpris". Information om att söka boende finns här.
- Vad betyder utan måltider, frukost, halvpension, helpension, All Inclusive, dusch/WC? Utan måltider = självförsörjning
Frukost = övernattning med frukost
Halvpension = övernattning med halvpension (frukost + middag)
Helpension = övernattning med helpension (frukost + lunch + middag)
All Inclusive = (exakt innehåll: se beskrivning av boendet)
Dusch/WC = rummet förfogar över ett badrum med dusch/WC
Badkar/WC = rummet förfogar över ett badrum med badkar och WC - Vad innebär Crazy Booking Night? En Crazy Booking Night innebär att vi under ett begränsat tidsrum erbjuder kraftigt prissänkta erbjudanden. Priserna gäller alltid för specifika datum, t.ex. för- och eftersäsong, eller för särskilda resmål, och under en Crazy Booking Night är prissänkningen redan avdragen i de angivna priserna.
Under en Crazy Booking Night kan man endast boka så länge lagret räcker, och vår Best Price-garanti gäller naturligtvis även för våra prissänkta erbjudanden.
Genom att registrera dig för vårt nyhetsbrev, (klicka här), blir du i god tid i förväg informerad om tidpunkt och tema för nästa Crazy Booking Night. Självklart kan du också hålla dig uppdaterad genom våra kanaler i sociala medier. - Kan jag köpa ett SnowTrex presentkort? Hur kan jag lösa in presentkortet? Ja, presentkort till SnowTrex-resor kan du köpa här:
Köp presentkortSåhär kan du lösa in ditt presentkort:
- Boka din resa på snowtrex.se och välj ”banköverföring” som betalningsmetod för att undvika att hela resepriset dras och att presentkortet inte längre kan lösas in. Du kommer att få en kopia av onlinebokningen med ditt bokningsnummer omedelbart efteråt.
- Bokningsnumret, tillsammans med presentkortet, kan då skickas till info-se@snowtrex.com. Kort därefter kommer du att få en automatisk bekräftelse på betalningen av värdet på presentkort.
- När du får resebekräftelsen/fakturan med det justerade värdet betalar du det återstående beloppet som visas där. Om du vill kan du ändra betalningsmetod till kredit-/betalkort via betalningslänken.
- Giltighet för presentkortet: 3 år från utfärdandedatum.